© כל הזכויות שמורות 

  • Facebook Social Icon
054-4954361
עדי יותם יועצת הנקה מוסמכת IBCLC

20 טיפים על הנקה שכדאי לקרוא כבר בהריון

סיכוי טוב שאת, כמו רוב האמהות בהריון, מתכננת להניק. את מדמיינת את עצמך מחזיקה את התינוק הקטן קרוב אל גופך, הוא (או היא) יונק בשלווה, ואת מרגישה את האהבה שלך זורמת מגופך אל גופו, ועונה על כל צורך שלו, רגשי או פיזי.

תסריט כזה בהחלט אפשרי, וקורה בהרבה מקרים – אבל לא תמיד. לרצות ולתכנן זה נפלא, אבל הגוף לא מבין רצונות, כוונות ותכניות. הגוף מבין מעשים, ויש דברים שכדאי לחשוב עליהם כבר בהריון כדי להגדיל את הסיכוי לחוויית הנקה טובה לך ולתינוק שלך.

  1. אשה צעירה, בריאה, ללא בעיות הורמונליות, עם תינוק בריא שנולד במועד ובלידה טובה – נדיר שיהיו לה בעיות כלשהן. גם במקרים פחות אופטימליים, וכשמתעוררים קשיים – ברוב המקרים הם פתירים. אבל הפעם נדבר על התסריט הפשוט והתקין, ואיך להשאיר אותו כזה.

  2. החליטי שאת מתכוונת להניק. לא "ננסה ונראה אם זורם לי", אלא "אני מתכוונת להניק, ואם יעלו קשיים – אתמודד איתם בדרכי אל המטרה הסופית".

  3. הרבה אנשים בסביבתך הקרובה ידברו איתך על הנקה. בני משפחה, חברים, עמיתים לעבודה ואנשי מקצוע. הקשיבי לעצות, אבל דעי שלא כל מה שעובד עבור מישהי אחרת - יעבוד גם עבורך. אפילו אנשי מקצוע לא תמיד ייתנו לך מידע אמין ועדכני. הקשיבי ללב שלך, והיעזרי במקורות כגון אתרי האינטרנט של משרד הבריאות או ארגון הבריאות העולמי, באתר יועצות ההנקה המוסמכות ובאתר של ליגת לה לצ'ה.  

  4. עברי הכנה להנקה בהריון. במסגרת קורס הכנה ללידה, במפגשי לה לצ'ה, או במפגש אישי עם יועצת הנקה. קראי ספרות שמומלצת על ידי ליגת לה לצ'ה, ולא את "הלוחשת לתינוקות".

  5. למדי לסחוט חלב באופן ידני, ללא משאבה, כבר כשאת בהריון. אם תהיי מודאגת בשתיים בלילה, לבד בבית החולים, שמא אין לך מספיק חלב והתינוק רעב – טוב שתהיה לך היכולת לסחוט עבורו כמה כפיות קולוסטרום.

  6. אל תקני מראש בקבוקים ובטח לא תמ"ל. אלא אם את גרה כמוני, במדבר – תוכלי למצוא תמ"ל בכל יום ושעה במקרה הצורך. הנוכחות של הקופסה בבית מגדילה את הסיכוי שתשתמשי בה. אם היית מחליטה על דיאטה, מן הסתם לא היית בוחרת להחזיק שוקולד בבית "רק למקרה הצורך".

  7. נסי להגיע ללידה כשמצבך הגופני טוב. השתדלי ללכת לישון מוקדם בחודשי ההריון המתקדמים, הקפידי לשתות ולאכול. אם תגיעי ללידה כשאת מותשת – יהיה לך קשה יותר לתפקד עם התינוק בימים – ובעיקר בלילות – הראשונים.

  8. לידה טבעית מקטינה את הסיכון לקשיים הראשוניים בהנקה. אם הנושא מדבר אלייך, השתדלי לעבור הכנה טובה ללידה כזו. גם אם את לא מעוניינת בלידה טבעית, נסי להקטין את מספר ההתערבויות בלידה.

  9. התעקשי להניק כבר בחדר הלידה. צורך רפואי בהפרדה בין אמא לתינוק מיד לאחר הלידה אינו דבר שכיח מאוד. אמרי למיילדת שלך כבר בכניסה לחדר הלידה שהדבר חשוב לך. שימי את התינוק עלייך במגע עור לעור מיד לאחר הלידה, שמיכה קלה מעל שניכם, וחכי עד שיתחיל לחפש את הפטמה. בקשי לדחות את כל הבדיקות והטיפולים עד לאחר ההנקה הראשונה.

  10. הודיעי מראש לחברים ומשפחה שחשוב לך לנוח, להניק ולהכיר את התינוק שלך בפרטיות ובשקט לאחר הלידה. הגבילי ביקורים למינימום. כבי את הטלפון. תוכלו לארח את כל העולם גם חודש לאחר הלידה, אבל בימים ובשבועות הראשונים הגוף בונה את פוטנציאל ייצור החלב שלך, וצריך להקדיש לכך את הזמן.

  11. צמצמי למינימום את ההפרדה בינך לבין התינוק שלך. בדקי מראש כמה זמן מקובל להפריד בין תינוקות לאמהות בבית החולים שבו את יולדת. אין כל הצדקה רפואית להפרדה כזו בשגרה, ובכל זאת – ברוב בתי החולים התינוק נלקח לבדיקות, טיפולים או השגחה בתינוקייה לפרק זמן של שעתיים עד שש שעות ולפעמים יותר. מבחינת התינוק שרק נולד ומבחינת הגוף שלך – זה פרק זמן ארוך ומשמעותי. מדיניות "אפס הפרדה" בבתי חולים נדירה עדיין, אך מבורכת ורצויה.

  12. בחרי בית חולים שיאפשר לך ביות מלא. כן, את צריכה לנוח – ותנוחי יותר אם התינוק יהיה ממש לידך, במקום שתצטרכי לטייל מחדרך במחלקה עד לתינוקייה. ואת התינוק לא ממש מעניין שאת עייפה ורוצה לישון... הוא לא אוהב להיות בתינוקייה (האמיני לי, עבדתי בבית חולים כמה שנים, ואני זוכרת היטב את מקהלת הבכי והצרחות שהיתה עולה מן התינוקיה בכל בוקר כשהגעתי לעבודה, בעוד האמהות אוכלות ארוחת בוקר במחלקה המרוחקת ואין להן מושג מה עובר על התינוקות שלהן).

  13. אל תצפי מן התינוק להתנהגות "הגיונית" ולסדר יום קבוע... בוודאי לא בימים הראשונים. ביממה הראשונה רוב התינוקות ייראו "רגועים" ולא יינקו הרבה. ביממה השנייה התכיפות עולה, ובדרך כלל הלילה השני הוא לילה אינטנסיבי מאוד, שבו התינוק מבקש לינוק לעתים קרובות ולא ישן בעריסה פרקי זמן ארוכים. כדאי לנוח (ללא מבקרים וטלפונים) במהלך היום השני, כשהתינוק לצדך, ולהתאמן בהנקה שתהיה לך נוחה ולא מכאיבה. רצוי מאוד שיהיה איתך עוד אדם שיוכל להחזיק את התינוק ולהרגיע אותו בזמן שאת ישנה. רוב התינוקות יישנו היטב בלילה השני אם הם ישנים על מבוגר אחר ולא בעריסה.

  14. גם הלילה הראשון בבית הוא בדרך כלל לילה אינטנסיבי שכזה. התינוק רעב לנוכחות של אמא, לאו דווקא לחלב, אבל ההנקות התכופות בלילות האלה בונות יסודות יציבים לייצור החלב שלך.

  15. לא צריך להכין מראש כלום. לא משחות ולא פטמות סיליקון ולא כרית הנקה. אפשר להשתמש בחזיות הנקה אם נוח לך ללבוש אותן, אבל אין חובה ללבוש חזייה ובטח לא לישון איתה. את יכולה להניק בכל מקום שבו נוח לך לשבת או לשכב, והקפדה על טכניקה טובה וניהול הנקה נכון למן הרגע הראשון, מייתרים את הצורך ברוב המוצרים.

  16. למדי להניק בשכיבה על הצד. לא על הספה בסלון אלא באופן בטיחותי, במיטה שלך, כשהתינוק במרכז המיטה, שוכב על צדו, ואת שוכבת בנוחות על צדך מולו, בתנוחה שבה תוכלי להירדם בקלות. ההנקה מרדימה – היא תוכננה כך שתאפשר לאמא לדאוג לתינוק שלה ובמקביל לעצמה. אם את מניקה בשכיבה לפי כללי הבטיחות (תוכלי למצוא אותם ברשת), ההנקה תהיה עבורך מהנה וקלה בהרבה. אם את לא מצליחה להניק בשכיבה בעצמך, היעזרי בחברה שהצליחה או ביועצת הנקה.

  17. תינוק שמתעורר והוא רעב – לא מוטרד מהחיתול שלו. אין צורך להחליף חיתול לפני ההנקה – ממילא ברוב המקרים הוא ימלא את החיתול שוב בזמן ההנקה. נסי להניק אותו כשמתעורר, ואחרי שסיים צד אחד – להחליף חיתול במידת הצורך ואז להציע את הצד השני.

  18. כן, שני צדדים בכל הנקה. עבור רוב האמהות והתינוקות, זה מה שעובד. הציעי שני צדדים בשבועות הראשונים (ולפעמים שלושה וארבעה...) עד שתראי מה הדפוס המתאים לכם.

  19. בלי תה שומר, בבקשה. הרבה אמהות בכלל לא אוהבות טעם של שומר (אניס) – ואשה אחרי לידה צריכה לאכול ולשתות מה שהיא אוהבת... נכון ששומר יכול לעזור לגזים, ונכון שלחלק מהנשים הוא נותן תחושה של יותר חלב (למעשה הוא עוזר רק בשחרור החלב, לא בייצור) – אבל יש אמהות שאצלן הוא יגרום דווקא להפחתה בייצור.

  20. מצאי קבוצת תמיכה של אמהות מניקות. מפגשי ליגת לה לצ'ה, מרכזים להורות בגיל הרך או קבוצות פייסבוק. גם כאן, שימי לב שאת מקבלת עצות להנקה מנשים שהיתה להן חוויית הנקה טובה, ובכל מקרה, העבירי את הדברים במסננת האישית שלך.

  21. אין כללים. לא "לא מעירים תינוק ישן להנקה" ולא "בין הנקה להנקה צריכות לעבור שלוש שעות" ולא "שאיבה גורמת לגודש". יש מגוון רחב מאוד של דרכים להצליח בהנקה, וצריך לבדוק אם "כלל" כלשהו מתאים לצמד אם-תינוק הספציפי. הרבה פעמים רצוי להעיר, תינוקות לא קוראים שעון, ולפעמים יש צורך לשאוב כדי להגביר חלב. היעזרי בייעוץ הנקה מקצועי, של יועצת הנקה מוסמכת (IBCLC) כדי לעשות סדר בדברים. ההנקה אמורה להיות חוויה נעימה ומספקת. אם יש לך קושי, אל תשבי ותסבלי, ואל תמהרי לוותר על ההנקה. את רוב הקשיים ניתן לפתור.

Share on Facebook
Please reload

Please reload